Elképesztő számok, sikerült a zöld átállás: nagy siker a REpont

Januárban országos szinten naponta átlagosan 6,1 millió italcsomagolást váltottak vissza a fogyasztók.

Ott is megjelennek az automaták, ahol eddig csak álmodtak róla.
Lassan másfél éve, hogy megjelentek a boltokban a Mohu, azaz a Mol szemétgazdálkodási vállalatának termináljai, ahol a lakossági fogyasztók visszaválthatják az 50 forintos matricával megjelölt műanyagpalackokat, valamint a fémdobozokat vagy üvegeket. A Mandiner rendhagyó sajtóbejárásra kapott meghívót a Kifli.hu online áruház Jászberényi úti telepére, ahol bemutatták a Mohu és a Kifli közös új projektjét, az úgynevezett bulk feed rendszerű automatát, amivel nem kell egyesével visszarakosgatni a visszaváltandó termékeket, azokat ömleszteni kell, a gép elvégzi a piszkos munkát.
A Kifli tavaly szeptemberben jelentette be, hogy a futárok limitált számban, de elviszik a vásárlóiktól a betétdíjas palackokat, azok értékét pedig kreditben megkapják majd az ügyfelek. A rendszer rendkívül népszerű lett, hiszen a Kiflin keresztül márciusig már több mint kétmillió palack és/vagy doboz került vissza a körforgásos gazdaságba,
a vásárlók ezért több mint százmillió forint levásárolható visszaváltási kupont kaptak vissza.
Mint megtudtuk, havi szinten a Kifli.hu 50 ezer vásárlója veszi átlagosan igénybe a visszaváltási szolgáltatást, aminek keretében 11 ezer palackot váltanak vissza. A bulk feedes rendszer először a Lidl pilisvörösvári üzletében helyezte el a Mohu, itt a lakosság is kipróbálhatja az újfajta automatát.
A norvég TOMRA-gyártmányú, R1 típusú visszaváltó automata tesztüzeme során a visszaváltók akár száz darab palackot is bele lehet tudnak önteni a gépbe, amit az eszköz automatikusan feldolgoz, ezzel jelentősen felgyorsítva a visszaváltást.
Fontos, hogy nem szabad más anyagokat, hulladékot beönteni a PET-palackokkal, illetve a fémdobozokkal együtt, hiszen az akadályozhatja, lassíthatja a folyamatot”
– közölték.
Ezt is ajánljuk a témában
Januárban országos szinten naponta átlagosan 6,1 millió italcsomagolást váltottak vissza a fogyasztók.
Az üvegpalackok visszaváltására sem alkalmas ez a technológia, azokat továbbra is a zsákos adagoló melletti bedobónyíláson egyesével kell visszaváltani. Az, hogy hova kerül majd a bulk feed rendszerű visszaváltó automatából a Mohu mérlegeli az adott bolt jellemzői – többek közt az eladótér mérete, a forgalom és a lokáció alapján.
Mint az már megszokott: az automaták üzemeltetése és takarítása a REpont rendszerhez tartozó boltok kötelessége, melyért cserébe a Mohu minden egyes italcsomagolás után kezelési díjat fizet. A tömeges feldolgozásra képes automata jelentősen drágább, mint a jelenleg elterjedt típusok.
A Mohu április elején adta hírül, hogy a visszaváltások tavaly nyári bevezetése óta már 12 milliárd forint került vissza a fogyasztókhoz a cég REpont applikációján keresztül. A rendszer indulása óta visszaváltott 1,8 milliárd palack, doboz és üveg több mint 80 százalékának ellenértékét pedig boltokban levásárolható utalványként kérték vissza a vásárlót, ez tehát a legnépszerűbb megoldás, de másik lehetőség, hogy a visszaváltás összegét egyből a saját bankszámlára lehet utalni, április elejéig 12 milliárd forintot kértek vissza így a vásárlók, azóta ez az összeg csak tovább nőtt. A boltban levásárolható utalvány, illetve a saját számlára utalás mellett pedig több, mint 180 millió forintot pedig jótékonysági célra adományoztak.
Európában egyedülálló lehetőség a vásárlók számára, hogy a visszaváltási díjat saját bankszámlájukra utalják, ezzel egyszerűsítve és gyorsítva a visszaváltási folyamatot. Az ehhez szükséges REpont alkalmazás népszerűségének köszönhetően naponta ma már nagyságrendileg 40 ezer utalás történik ezen a rendszeren keresztül, az utalások átlagos összege pedig 1250 forint. A Mohu közölte, hogy mára
napi szinten 6-7 millió visszaváltható flakont visznek vissza Magyarországon, ami egy remek érték szavai szerint 9 hónap alatt.
Országszerte közel ötezer helyen lehet visszaváltani a palackokat, ezek számát pedig tovább szeretnék növelni.
A szóvivő szerint a legfontosabb cél, hogy az évi körülbelül hárommilliárd forgalomban lévő üveg, fémdoboz és palack legalább 90 százaléka visszakerüljön a körforgásba, ami nem elérhetetlen cél, 2025 első hónapjainak időarányos visszaváltásai azt mutatják, hogy már 90 százalékos a visszaváltás.
A Mandiner kérdésére elárulták, a hagyományos automatánál átlagosan 21 italcsomagolást váltanak vissza, míg a zsákos beöntéssel visszaváltani képes berendezés esetében ez a számláló 35, vagyis a fogyasztók kihasználhatják az ömlesztett visszaváltás előnyeit.
Ugyanakkor a hagyományos automatákkal is hatékonyan folyik a visszaváltás: mind a boltok, mind a fogyasztók már rutinszerűen használják a berendezéseket.A gyors visszaváltós automata a fogyasztók körében még újdonság, tanulják használatát, de az eddigi visszajelzések pozitívak”
– közölték lapunkkal.
A Mandiner kérdésére kiemelték: több kereskedelmi lánc jelzett már érdeklődést az új automata irányt, de egyelőre nem igényelhető. A Mohu a pilot projekt eredményei alapján határozza majd meg az új technológiájú automaták további telepítésének helyszíneit és számát.
A döntés során figyelembe veszik az egyes boltok, vállalkozások jellemzőit, mint például az eladótér méretét, forgalmát és elhelyezkedését.
Nyitókép: Kocsis Zoltán/MTI